Aktualności

Gadżety reklamowe a psychologia (część I)

Psychologia jest niezwykle ważną dziedziną nauki. Pozwala nam zrozumieć człowieka, zasady jakimi się kieruje oraz wynikające z tego jego postępowanie. Ostatnimi czasy okazuje się również bardzo istotna w odniesieniu do szeroko pojętego biznesu. I tak np. światowej sławy psychologowie badający procesy podejmowania decyzji dowodzą, że gadżety reklamowe stanowią kreatywną i skuteczną metodę przekonywania i nakłaniania do ustępstw, zaś samo wręczanie upominków wywodzi się wprost z teorii wywierania wpływu.

Zasada wzajemności

Rzeczą absolutnie naturalną dla ludzi jest potrzeba rewanżowania się za to, co dostaliśmy od innych. Co więcej, reguła ta wpływa na nasze zachowanie oraz podejmowane przez nas decyzje. Otrzymując coś od drugiego człowieka czujemy się zobowiązani wyrazić wdzięczność oraz w jakiś sposób mu się odpłacić. W związku z tym, w społeczeństwach stale powstają ciągłe i stałe zależności, które wspierają transakcję i wymianę wewnątrz niej, czego doskonałą ilustracją są właśnie gadżety reklamowe. Podarowanie potencjalnemu klientowi lub partnerowi biznesowemu drobnego upominku z nazwą i logo naszej firmy sprawia, że zdecydowanie ciężej będzie mu nam odmówić (nie przyjąć naszej oferty).

Reguła konsekwencji

Konsekwencja jest bardzo ceniona w społeczeństwie, gdyż przekłada się na jakość codziennego życia i pozwala nam wypracować nawyk na przyszłość (w momencie wystąpienia podobnej sytuacji sięgamy po gotowe rozwiązania). W relacjach z klientami i kontrahentami podarowanie upominku reklamowego możemy uwarunkować podjęciem przez nich konkretnego działania, np. odebraniem telefonu, wizytą w sklepie, wypełnieniem ankiety. Ponadto, nasi odbiorcy wykazują wówczas większe chęci do tego, by spełnić kolejne zobowiązania, np. skorzystać z naszej oferty sprzedaży. A to dlatego, że w sposób naturalny zadziała tu właśnie reguła konsekwencji, będąca motywacją do podjęcia decyzji o zakupie.

Społeczny dowód słuszności

Ustalone, obowiązuje w społeczeństwie normy podpowiadają nam jak należy się zachowywać, a jak nie, co jest poprawne a co nie. To, co inni uznają za dobre, jest dobre. Tak samo jest z tym, co negatywne. Powołując się na regułę społecznego dowodu słuszności możemy więc tworzyć przekaz, że każdy kto, otrzymał od nas upominek (gadżet reklamowy), powinien kupić nasz produkt bądź skorzystać z naszej usługi – bo tak wypada, taki jest przyjęty ogólny zwyczaj.