Aktualności

Gadżety reklamowe a psychologia (część II)

W ostatnim wpisie na naszym blogu ustaliliśmy, że psychologia jako dziedzina nauki dotyka różnych sfer życia (w tym biznesu), zaś wręczanie upominków reklamowych wywodzi się z tzw. teorii wywierania wpływu. Poznaliśmy kilka reguł – zasadę wzajemności, regułę konsekwencji oraz społeczny dowód słuszności. Dziś pogłębiamy naszą wiedzę.

Reguła lubienia

Rzecz jasna z chęcią przystajemy na propozycje osób, które znamy i lubimy. Oczywiście rzadko kiedy rzeczywiście znamy sprzedawców produktów lub usług, znajdujących się w kręgu naszego zainteresowania. Dlatego też lubimy po prostu tych, którzy wydają się nam atrakcyjni fizycznie (dostrzegamy w nich więcej pozytywnych cech), w jakimś sensie są podobni do nas oraz umiejętnie (niezbyt nachalnie) prawią nam komplementy. Istotny jest także częsty kontakt z określoną marką i jej przedstawicielami. Wreszcie liczy się swego rodzaju przywiązanie do pozytywnych doświadczeń, które kojarzą się nam z konkretnymi produktami lub usługami. Co to oznacza? Mianowicie, że gadżety reklamowe sprawdzają się na każdym z wymienionych etapów.

Reguła autorytetu

Od niepamiętnych czasów ludziom już od najmłodszych lat wpajane jest posłuszeństwo wobec autorytetów – osób uważanych przez ogół społeczeństwa za ważne, o wysokiej pozycji społecznej. Zakładamy, że nasze autorytety są mądrzejsze, silniejsze i mają większą wiedzę od nas. Bezpośrednio przekłada się to na proces decyzyjny – presja ze strony autorytetu może sprawiać, że ważne decyzje podejmujemy bez większego namysłu, odruchowo. Jak się to ma do gadżetów reklamowych? Otóż, według licznych badań przeprowadzanych przez psychologów, autorytety (często nieświadomie) oceniamy według tytułów, ubioru i samochodu. Tak samo dzieje się z oryginalnymi, eleganckimi gadżetami reklamowymi, które budują wizerunek autorytetu sprzedawcy.

Reguła niedostępności

Przedmioty mniej osiągalne uważamy za cenniejsze, gdyż brak dostępności traktujemy jako gwarancję wysokiej jakości. Liczne badania dowodzą, że ograniczenie dostępu do korzyści, informacji, wiadomości, sprawia, że konsumenci tym bardziej chcą je otrzymać. Kiedy zaś do nich dotrą, cenią je bardziej, są do nich silnie przekonani. Stosowanie tej w gruncie rzeczy prostej zasady w odniesieniu do gadżetów reklamowych polega na limitowaniu ich ilości, czasu dystrybucji, a nawet jej wstrzymywaniu w pewnych okresach. Dzięki temu odbiorcy mogą dotkliwie odczuć ich brak oraz mocniej zapragnąć je otrzymać. Zabieg ten podnosi nie tylko wartość gadżetów reklamowych, ale i oferty docelowej, która się za nimi kryje.